יום ראשון, 17 ביוני 2012

על סבא, סבתא, נכדים וממתקים


איתי, בן 5, מתארח עם אימו אצל סבו וסבתו. הוריו מקפידים בבית על תזונה נכונה וקונים חטיפים במשורה. אצל סבא וסבתא, לעומת זאת, קיימת מגירת ממתקים עצומה ומלאה בכל טוב. בכל פעם שאיתי מגיע, כמו גם הנכדים האחרים, הוא ניגש ישירות למגירה. ארוחות הוא כמעט ולא אוכל, כיוון שמתמלא מממתקים. הוריו מנסים לעצור את שטף הממתקים, אך סבתו עוצרת בעדם: "הוא בוכה, ואני לא יכולה לעמוד בזה. אני את הילדים שלי כבר חינכתי, תחנכו אותו בבית. רק שיהיה פה שקט. וביננו,היא אומרת, לא יקרה לו שום דבר אם יאכל קצת מתקים פעם-פעמיים בשבוע. גם אתם קצת מגזימים. אז מה? אתם לא אכלתם ממתקים כילדים? גדלתם לתפארת, ובריאים, תודה לאל".

בימינו, להיות סבא/סבתא הוא תפקיד מורכב. מרבית הסבים והסבתות עובדים כיום משרה חלקית או מלאה, ומנהלים חיים עשירים ופעילים. בנוסף, לרבים יש גם משרה נוספת בסיוע בטיפול בנכדים.

לכם חייבים תודה גדולה. אתם מאד משמעותיים, לעיתים קרובות תומכים ומעודדים, וגם העזרה בשירות הבייביסיטינג- ערכו לא יסולא בפז. בעיקר אם אתם מהזן המופלא הזה, המבלה זמן לא מועט עם הדור הצעיר, לכם משמעות גדולה גם בנושא התזונה שלהם.

בכלל, בהתמודדות עם הילדים, אחת הבעיות הרווחות היא השחיקה והעייפות של ההורים. לאחר התעסקות יומיומיות עם אותן דילמות ובעיות, בנוסף לעבודה ולטרדות היום יום. לעיתים קרובות גם נושא האוכל וההאכלה של הילדים נמצאים במרכז. בין אם מדובר בילדים לא אכלנים או באכלנים בררנים, בשאלה הנצחית:'מה להכין היום לארוחת הערב' וכדומה. אתם, לרוב מגיעים למפגשים עם הנכדים רעננים. ועם הרעננות מגיעה היצירתיות... לשחק עם הנכדים משחקים בעת הארוחה ('מי נותן ביס גדול יותר?'), להכין צלחות מקושטות ואטרקטיביות, מאכלים מקוריים וכדומה, עשויים להפיח רוח חיים בארוחה, ולהפוך אותה לחוויה משמעותית ונעימה.

ממתקים וחטיפים תעשייתיים הינם מזונות מזיקים. צריכתם בכמות קטנה, אמנם לא תגרום לנזק, אך גם טוב היא לא תעשה. רובם עשירים מאד בשומן (מהסוג המזיק ביותר), בסוכר או במלח, בצבעי מאכל מזיקים ושאר חומרים משמרים וכדומה.

ההשוואה של ימינו אנו ל'אז', כשהילדים היו צעירים, אינה רלוונטית. 'אז'= לפני 20-30 שנים, הילדים שיחקו בחוץ והיו פעילים, הם עלו במדרגות, סחבו שקיות מהסופר והלכו ברגל לבי"ס ולחברים. הילדים של ימינו מבלים שעות ארוכות מאד בישיבה פאסיבית מול הטלוויזיה והמחשב, מוסעים לכל מקום ואינם נדרשים לנקוף אצבע. מנגד, היצע הממתקים, החטיפים התעשייתיים והמזונות המעובדים עלה במאות אחוזים. כל השינויים הללו גרמו לכך שילדים בתקופתינו צורכים הרבה יותר מזונות עתירי אנרגיה ובעלי ערך תזונתי ירוד ודל ופעילים פחות, ומהווים גורם משמעותי בעלייה המשמעותית בשכיחות השמנת ילדים בעשורים האחרונים.

חשוב לבדוק את תדירות הגעתו אליכם. אם הוא אכן מגיע פעם בשבוע או שבועיים, לצריכת הממתקים אצלכם משמעות זניחה. אולם, אם הוא מבקר פעמיים בשבוע ויותר, זוהי כבר כמות גדולה שעלולה להיות מזיקה

אתם בהחלט לא מחנכים, אך הגיבוי שלכם לדרך החינוך בה בחרו הורי נכדיכם הינה חשובה ביותר. בעיקר כאשר הילדים צעירים, מסרים סותרים עלולים לבלבל אותם, וויכוח מולם עם ההורים עלול להזיק. רצוי לתאם עם ההורים מראש, כמה חטיפים/ממתקים אתם מאשרים לילד לאכול, ולהגיע להסכמה משותפת. ללא תקשורת פתוחה עם ההורים, לא תוכלו באמת לדעת: אולי כבר אכל היום לא מעט במסיבת יום הולדת בגן או בגן המשחקים? אולי היו השבוע אירועים רבים בהם היה חשוף לכמויות גדולות של ג'אנק?

בכל מקרה, גם אם אתם מאד לא מסכימים עם דרך החינוך של נכדיכם, לעולם אל תבקשו ממנו להסתיר מידע מהוריו: "קח מותק שלי, קח את השוקולד הזה, שאמא לא תראה. לא נגלה לה, בסדר?" למרות שהכוונה פה היא חיובית, הנזק עלול להיות משמעותי. בעיקר בגילאים הצעירים שמירת סוד מההורים עלולה לגבות מחיר יקר עבור הילדים: למי עליהם להיות נאמנים? מעבר לכך, אחד המסרים המשמעותיים שעל ההורים להעביר לילדיהם, הוא שאין לשמור מהם סודות. כי אחרת, כל מבוגר עלול לדרוש מהם זאת, ולא צריך דמיון מפותח מדי בכדי לנחש לאילו סיטואציות ניתן להגיע...

ממתקים אינם פיצוי לכאב/תסכול/בכי/ מצב רוח רע של הילד. גם אם אתם עייפים ולא מסוגלים להכיל את הבכי שלו, הממתק ייתן פתרון לטווח הקצר בלבד. לא רחוק היום בו הילד יבין את ההקשר שעשיתם וידרוש את הממתקים בעצמו.

"מפנקים בממתקים"- אם אתם רוצים לפנק, וזה מצויין, ניתן לדאוג בבית למלאי של מתנות קטנות וזולות: דפי מדבקות/ קוקיות ותכשיטים לבנות/ מכוניות קטנות/ יו-יו וכדומה, יעשו את העבודה באותה מידה. רצוי להמנע מההתניה- "כיף רק עם ממתקים". כי כיף, ואווירה נעימה עשויים בהחלט להיות גם ללא אוכל...

סבא וסבתא יקרים, המעורבות שלכם בגידול בנכדים ובטיפול בהם הינה חיונית ובעלת משמעות רבה, לכולם. אם אתם אכן מבלים שעות רבות עם הנכדים, רצוי לדאוג לתיאום ציפיות מול ההורים בנוגע להתנהלות מול הילד ואופו הצבת הגבולות במגוון תחומים ובנושא התזונה שלו גם כן. כולם ירוויחו מכך.


אם ברצונך לקבל ממני עדכונים,יש למלא את הפרטים פה למטה.
אגב, בכל עת ניתן להסיר את הפרטים בכדי לעזוב את הרשימה.
דואר אלקטרוני *
שם *
חשוב לי להוסיף שאני מבטיחה לא לעשות שימוש בפרטיך ולא להעבירם לאף גורם שלישי.
פרטיותך חשובה גם לי.

תגובה 1:

  1. פוסט חשוב על נושא חשוב... לסבים ולסבתות יש את זכרונות הילדות שלהם, כשקיבלו סוכריה וזו היתה תחושה מיוחדת...לעיתים קשה להם לתפוס שרק בארוחת הבוקר הילד שתה שוקו ואכל דגנים מתוקים ובעצם קיבל כמות סוכר עצומה.... ולכן חשוב למצוא את הדרך המכבדת ליצור תאום ציפיות איתם והעלית נקודות חשובות!

    השבמחק